Nadszedł wrzesień, a wraz z nim nieubłaganie zbliża się jesień - okres częstych przeziębień i infekcji.

W tym okresie warto dodatkowo wesprzeć swoją odporność, nie zapominając jednak, że budowanie odporności jest procesem długotrwałym. Zapoczątkowane jeszcze w życiu płodowym, jest kontynuowane przez naszych rodziców, a następnie nas samych. Do czynników obniżających odporność zaliczamy złe odżywianie się, nadużywanie antybiotyków, częsty i przedłużający się stres, siedzący tryb życia itd.

 

Choroby wirusowe takie jak przeziębienie i grypa powodują odpowiedź cytokin. Cytokiny są to takie cząsteczki białka, które oprócz tego, że pomagają nam uporać się z wirusami wywołują szereg nieprzyjemnych dla nas objawów np. gorączkę, kaszel, kichanie. Idąc dalej tą drogą dedukcji możemy dojść do wniosku, że to nie ten zły i paskudny wirus sprawia, że czujemy się źle, ale nasza odpowiedź immunologiczna. Choć winowajcą jest oczywiście wirus.

 

jesień a odporność

 

Gdy jesteśmy już chorzy nie ma powodu, by stosować suplementy i surowce roślinne, które dodatkowo będą pobudzały Twój układ odpornościowy. Tymczasem wiele roślinnych preparatów działa właśnie w ten sposób. Wniosek jest prosty – lepiej zapobiegać niż leczyć. Preparaty immunostymulujące stosuję więc zawsze zapobiegawczo, a nie gdy już choruję.

 

Witamina C

Z witaminą C jest trochę inaczej. Stara, poczciwa witamina C to bezpieczne rozwiązanie, które może być wykorzystywane w połączeniu z lekami konwencjonalnymi przyśpieszając tym samym powrót do zdrowia. Liczne badania kliniczne udowadniają, że regularne przyjmowanie witaminy C zmniejsza częstość występowania przeziębień nawet do 50%. W badaniach zwykle brały udział osoby szczególnie narażone na stres i duży wysiłek fizyczny, nierzadko przebywające w ekstremalnych warunkach pogodowych.  Ponadto wykazano, że w celu zapobiegania przeziębieniom skuteczniejsze jest przyjmowanie wysokich dawek* tej witaminy tj. 250mg-1000mg.

 

Ze względu na ryzyko podniesienia poziomu szczawianów w moczu, nie zaleca się długiej suplementacji (zwłaszcza dużymi dawkami) u osób narażonych na wystąpienie kamicy nerkowej. Jednak jak wspomniałam na początku, witamina C jest bezpiecznym suplementem, co dodatkowo potwierdza fakt możliwości jej przyjmowania przez kobiety w ciąży i dzieci (250-500mg).

 

*RDA, a więc dobowe zalecane spożycie witaminy C dla kobiet powyżej dziewiętnastego roku życia wynosi 75mg/d, a dla mężczyzn 90mg.

 

Tarczyca bajkalska

Znana przede wszystkim z przeciwwirusowego, przeciwbakteryjnego oraz przeciwzapalnego działania flawonoidów zawartych w jej korzeniu. Ze względu na to, że preparaty z tarczycy bajkalskiej mogą hamować cytokiny zapalne, uważa się, że wykazują one właściwości przeciwnowotworowe, co więcej wykazują aktywność neuroprotekcyjną zapobiegając wystąpieniu m.in choroby Alzheimera i wszystkim innym schorzeniom opartym na zaburzonym mechanizmie odporności wrodzonej (artretyzm, schorzenia skóry, wątroby, okrężnicy). Smutna wiadomość jest taka, że wciąż jest zbyt mało badań potwierdzających te doniesienia.

 

odporność i budowanie odporności jeżówka

 

 Jeżówka purpurowa

Zarówno ziele jak i korzeń tej rośliny są składnikami preparatów immunostymulujących. Z moich obserwacji wynika, że są one chętnie stosowana przez dorosłych oraz podawana dzieciom. Podobnie jak tarczyca bajkalska dzięki wytwarzaniu niewielki ilości cytokin wzmaga odporność wrodzoną leukocytów. Jej działanie immunostymulujące odpowiadają głownie polisacharydy oraz izobutyloamidy. Ponadto wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze.

 

Chociaż badania co do skuteczności jeżówki są sprzeczne i często czym bardziej rygorystyczne tym bardziej zaprzeczające jej korzystnemu działaniu, surowiec ten zakorzenił się w medycynie ludowej i do dziś jest ceniony za swoje szerokie spektrum zastosowań. Z jeżówki przygotować możemy nalewkę, sok, napar, czy macerat i maść. Wiele produktów zalecanych do stosowania przez dzieci zawiera sok z jeżówki. Preparaty te mogą być zwykle stosowane powyżej 4 lub 12 roku życia.

 

Brodziuszka wiechowata

Nazywana też pieszczotliwie maha-tita, co dosłownie oznacza „król gorzki”. Powszechnie jest wykorzystywana w medycynie indyjskiej.  Andrografolidow, aktywny składnik brodziuszki, ma wykazywać właściwości przeciwzapalne i wspomagające układ odpornościowy.

 

preparaty na odpornośc aloes

 

 Aloes

Aloes oddziałuje na układ odpornościowy za sprawą obecności w swym składzie związków cukrowych i białkowych oraz kwasów organicznych. Na szczególną uwagę zasługuje acemannan (polisacharyd), który ma zdolność aktywowania makrofagów. Aktywowane makrofagi produkują cytokiny (odpowiedzialne za zwiększenie proliferacji limfocytów T i B; indukujące produkcje interferonu) oraz wydzielają reaktywne formy tlenu. Reaktywne formy tlenu są niewątpliwie potrzebne, jednak ich nadmiar inicjuje groźne choroby. Pojawienie się nagle dużej ich ilości wywołuje kaskadę reakcji w konsekwencji których dochodzi do zniszczenia i eliminacji obcych komórek.

 

Popularny żel aloesowy usprawnia funkcje układu odpornościowego oraz działa antyseptycznie na skórę.

 

Inne preparaty na odporność:

  • cynk
  • bez czarny
  • żeń-szeń pięciolistny
  • produkty fermentacji pozyskiwane z drożdży piwowarskich lub betaglukany z drożdży
  • witamina D
  • inne

 

Bibliografia:

Baraniak J.,Kania M.; Surowce roślinne i inne wybrane składniki preparatów prozdrowotnych przeznaczone do stosowania u dzieci; Postępy Fitoterapii; 2014,1:48-49.

Błach-Olszewska Z., Lamer-Zarawska E.; Wróć do korzenia – lecznicze działanie korzenia tarczycy bajkalskiej
w świetle regulacji wrodzonej odporności – część 1; Advances in Clinical and Experimental Medicine; 2008, 17: 337

Cieślik E., Turczan K.; Właściwości prozdrowotne aloesu zwyczajnego Aloe vera (L.) Webb. (Aloe barbadensis Mill.); Postępy Fitoterapii; 2015, 16: 117-124.

Lamer-Zalewska E., Kowal-Gierczak B.; Fitoterapia i leki roślinne; PZWL; 2007:235-240.

Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja.

Moyad M., Lee J.; Przewodnik po świecie suplementów; Galaktyka; 2014: 228-236.

Zielińska-Pisklak M., Szeleszczuk Ł., Kuras M.; Rola witaminy C i cynku we wspomaganiu układu odpornościowego; Lek w Polsce; 2013,23: 64-67.

1 Komentarz

  1. Odpowiedz

    Babownia

    15 września 2017

    Miałam dobrą odporność przez wieeeeele lat, ale od dwóch coś się sypnęło. Fajnie, że piszesz o roślinnych „wzmacniaczach”, bo jak ktoś lubi ziółka to z pewnością znajdzie coś dla siebie 🙂 Pozdrawiam cieplutko 🙂

Dodaj komentarz