Uwaga! Celem poniższego wpisu nie jest zadziwienie czytelnika doniesieniami naukowymi typu „czemu nie łączyć pomidora z ogórkiem”. Nie chciałabym również poruszać dzisiaj tematu dotyczącego prawidłowego zestawiania pokarmów. Mam natomiast zamiar zarzucić Was Kochani jeszcze większymi banałami. Banałami, które każdy zna, a przynajmniej zna z teorii. Dziś post mówiący o tym, jakie najczęściej błędy żywieniowe są popełniane. Chciałabym, aby post o tak oczywistej tematyce zmusił Was do refleksji nad swoim zwyczajami żywieniowymi, pomógł zacząć od początku, czyli od niewielkich poprawek, które potrafią w bardzo korzystny sposób poprawić sposób odżywiania i zdrowia. Zaczynamy!

 

Najczęstsze błędy żywieniowe

 

1. Kawa zamiast śniadania

Pytanie numer 1 – czy zdarza ci się zapijać poranny głód pyszną kawką z ulubionej filiżanki? Jeśli tak, to czy zastanawiałeś się, czy robisz to zwyczajowo, z przyzwyczajenia, dla celebracji poranka niżeli z potrzeby? Może z braku czasu?

Co tu dużo mówić, śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dostarcza nam niezbędnej do funkcjonowania energii. Kawę oczywiście też można wypić, ale do śniadania i po wcześniejszym przemyśleniu czy w ogóle. Pamiętajcie również, że po całej nocy zwykle jesteśmy odwodnieni i rano powinniśmy wypić przynajmniej dużą szklankę wody. Kawa natomiast ma działanie odwadniające.

 

2. Pomijanie podstawowych posiłków i brak regularności

Pytanie numer 2 – czy jesz regularnie i czy rozkładasz sobie posiłki w taki sposób, by w ciągu dnia zaspokoić swoje potrzeby na składniki odżywcze i energetyczne, a także by później nie podjadać pomiędzy nimi?

Bardzo, ale to bardzo częstym błędem żywieniowym jest nie jedzenie śniadań i kolacji. O śniadaniach już wspominałam wyżej – są obowiązkowe, kolacje natomiast pomagają nam uporać się z chęcią nocnego łakomstwa. Nie ma też co się łudzić, że jeśli głód w porze obiadowej zapchacie kanapką w locie lub przeczekacie do następnego posiłku to wyjdziecie na tym dobrze, no bo w końcu kalorii będzie mniej. Tylko regularne spożywanie posiłków, w odstępach czasu dostosowanych do naszych potrzeb, reguluje metabolizm i wspiera utratę wagi.

 

Najczęstsze błędy żywieniowe

 

3. Za dużo cukrów prostych i żywności przetworzonej

Im więcej przetworzonej żywności spożywasz tym większą ochotę na cukier będziesz mieć. Pytanie numer 3 – czy Twoje posiłki składają się z prostych, naturalnych składników?

Jeśli nie, to bardzo niedobrze. Może zabrzmieć to dziwnie, ale najlepszym źródłem słodkości jest dieta składająca się z roślinnego pożywienia. Taka żywność odpowiednio długo przeżuwana oddaje swój naturalny słodki smak. Na początek warto wzbogacić swoją dietę w słodkie warzywa takie jak buraki, marchewki, bataty i dynie, a do słodzenia deserów używać soków owocowych lub samych owoców. Ochota na słodki smak może być również spowodowana nadmiernym zakwaszeniem organizmu.

 

4. Za dużo nabiału

Pytanie numer 4 – ile porcji nabiału spożywasz w ciągu dnia?

Prawidłowa odpowiedź brzmi 2 porcje. Moim zdaniem nie mniej nie więcej. Bez wątpienia nabiał odznacza się dużą gęstością odżywczą, dostarcza nam niezbędnego białka, wapnia, witamin z grupy B oraz wiele wiele więcej, ale często nasila także stany zapalne w jelitach, powoduje wzdęcia i dyskomfort. Trzeba złapać balans.

 

5. Hulaj dusza… w weekendy

Pytanie numer 5 – jak wygląda twój weekendowy jadłospis? Czy grzeszki żywieniowe pojawiają się częściej podczas rodzinnych spotkań, wypadów na miasto i grilla z przyjaciółmi?

Jeśli masz z tym problem ważne jest zmienić podejście do „diety” jako takiej i kierować się (bez względu czy to piątek, świątek czy niedziela) zasadami racjonalnego odżywiania się. Wiele osób zgłasza problem z zapanowaniem nad tym co zjada w czasie wolnym, jedzeniem z nudów. Rozwiązaniem jest np.: spędzanie tego czasu aktywnie, na świeżym powietrzu, zabawa z dzieckiem, czy porządkowanie domu.

 

Najczęstsze błędy żywieniowe

 

6. Owoc jako posiłek

Pytanie numer 6 – czy zdarzyło ci się potraktować jabłko (lub inny owoc) jako drugie śniadanie? Błąd!

Każdy posiłek powinien być odpowiednio zbilansowany (dostarczać różnych składników odżywczych) i oczywiście sycący. Sam owoc jest świetnym dodatkiem np. do płatków owsianych lub jako sałatka owocowa z jogurtem, otrębami i orzechami, ale nie pełnym posiłkiem.

 

7. Brak obserwacji

Pytanie numer 7 – czy jesteś świadomy swojego ciała?

Świadomość ta wynika z obserwacji reakcji organizmu po spożyciu różnych pokarmów, ale nie tylko. Ważne jest obserwowanie jak nasze ciało się zmienia, czy nie niszczy je jakaś choroba, czy twój cykl menstruacyjny jest regularny i czy sami sobie nie szkodzimy itp. Często zapominamy o szacunku do samych siebie, zajadamy emocje, wlewamy w siebie tony sztucznych związków chemicznych, czego konsekwencją będą sygnały organizmu, że czas najwyższy coś zmienić. Nie przegapmy ich!

29 czerwca 2017

POWIĄZANE WPISY

2 komentarze

  1. Odpowiedz

    Weronika

    6 lipca 2017

    Porcja nabiału to np. szklanka mleka, kefiru, maślanki, jogurtu pitnego, gruby plaster twarogu, dwa plastry żółtego sera, pół szklanki śmietany, 3/4 szklanki jogurtu gęstego itd 🙂 Co do owocu, wiele zależy od rozkładu posiłków w ciągu dnia. Dodanie do jabłka orzechów na pewno wzbogaci posiłek i wydłuży naszą sytość, a już genialnie byłoby połączyć jabłko z jogurtem naturalnym i orzechami, czy np. pestkami dyni. Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam serdecznie 🙂

  2. Odpowiedz

    Bogna | Zostałam psychologiem

    6 lipca 2017

    Dzięki za ciekawe wskazówki. Powiedz proszę, 2 porcje nabiału to mniej więcej ile – np. jogurt i szklanka mleka? I jeszcze a propos owocu w ramach posiłku – wzbogacenie jabłka na drugie śniadanie np. o garść orzechów będzie już ok?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam ciepło!

Dodaj komentarz